Přijde někdy zítra?

.....Můj systém hodnocení důležitosti úkolů a činností trpí dlouhodobou inverzí. Co má být nahoře je dole a naopak. Co by mělo být na programu dne, udělané nejpozději včera, se krčí až na konci předlouhé řady naprosto nedůležitých prkotin, které vítězoslavně vládnou na čele žebříčku.

.....Jsem plna odhodlání přesazovat kytky, třídit oblečení ve skříních, přerovnávat šuplíky plné zbytečností, prát jednu pračku za druhou, ač není kam věšet, hledat na vymrzlé půdě, mezi hromadami léta schraňovaných "pokladů", objekty vhodné a hodné odvozu do velkokapacitního kontejneru, který nám byl v čase předvánočním velkoryse nadělen, sledovat soustředěně a vytrvale Survivor a vůbec zaměstnat se čímkoliv, co nemá přímou souvislost s jistými, blížícími se svátky.

.....Naopak činnosti, které se povětšinou v tomto čase v domácnostech takřka povinně vyskytují, mě nechávají ledově až mrtvolně chladnou. Alespoň zdánlivě a navenek, uvnitř svádím každodenní a celodenní boj se svým zlozvykem "co můžeš udělat dnes, ti ani zítra neuteče".
Jediné, co mě trochu smiřuje s mojí neschopností je fakt, že to už tady bylo. Nemívám to pokaždé, ale občas se prostě staně, že Vánoce, o nichž je tu řeč, prostě přijdou v nesprávný čas, naprosto nesynchronně s mojí vánoční náladou.

.....Jsou roky, kdy si "vánočním" už od začátku listopadu, peču jako divá, dárky jsou ve svých skrýších tak dlouho, že je v den D nemohu najít, pokud už rovnou na některé nezapomenu, vypálím několik balení čajových svíček, spotřebuju do aromalampy tolik hřebíčku, jako dobře zavedená indická restaurace, koledy slýchám i ve snech, zkrátka, vyhlížím svátky s nadšením a v plné zbroji.

A pak jsou roky jako tento, dárky nakupuju až pod tlakem, nejlépe den před tím "Štědrým", koledu jen zaslechnu a otvírá se mi, s odpuštěním, kudla v kapse, sousloví "předvánoční úklid" se pod hrozbou krutých trestů ocitne na indexu zakázaných výrazů, nevinná otázka "kdy začneš péct?", mě rozpálí tak, že být troubou, sežehnu všechny ty sladkosti na uhel, a každá připomínka svátků klidu a míru se vsakuje do mé mysli jako sůl do otevřené rány.

.....Že přeháním? No, trochu snad. Ale pravdou je, že začínám fungovat až na poslední chvíli a bez velkého nadšení. Vánoční kouzlo si ke mně probíjí cestu velmi těžko, ignoruji kalendář a na všechny otázky "kdy už?", ať vlastní, či od dotěrných příbuzných, odpovídám "zítra, nejspíš zítra".
Zkrátka, zítřek mám perfektně naplánovaný do nejmenších detailů, s čím začnu, co přesně udělám, které cukroví bude tím prvním, jak roztluču v hmoždíři hřebíček, přidám trošku skořice a pomerančové kůry, zapálím pod aromalampou svíčku, nadechnu se a duch vánoc bude naráz tady a už mě neopustí, nádhera, prostě nádhera. Zítra. Hned zítra.

.....Maličko mě znervózňuje, že na zítřek čekám už od konce listopadu a stále nic. Sem tam mě ovane cosi prchavého, jako vůně purpury, neuchopitelného, jako dejá vu s odleskem šťastnějších let, nadějeplného, jako sama podstata Vánoc, ale pomíjivého tak, že než se stihnu vyladit na stejnou vlnu, je po všem. Bez nadšení, nebo aspoň těšení, se sváteční přípravy stávají nepohodlnou povinností a přítěží bez hlubšího smyslu. A tak raději čekám na zítřek, až mi vůně vanilkových rohlíčků bude připadat natolik lákavá a vábící, že mi nebude zatěžko rozlouskat ořechy, ponořit ruce do těsta a horké rohlíčky pak vyválet v cukru, to všechno s blaženým pocitem, že všechno je tak, jak má být. Snad přijde zítřek co nejdřív. Snad dorazí dřív, než Vánoce.

Komentáře

  1. 1 Janinka Janinka | Web | 9. prosince 2011 v 9:59 | Reagovat
    To je v pohodě, chápu tě. Nemám ráda, když se mi něco vnucuje, musí prostě být nálada. A když není, no Bóže, tak se koupí krabička cukroví, pravda dárky - to už je trochu náročnější, ale nic, co by se nedalo zvládnout. A vánoční úklid? Kdo si zrovna na Štědrý den všimne, že v lince není uklizeno, když tam celý rok byl bordel... :D
    Přeji ti příjemné prožití adventního času, běž do lesa, ošlehej se pár větvičkama borovic, třeba tě ta vánoční vůně praští do nosu... :-D

    2 Malkiel Malkiel | Web | 9. prosince 2011 v 12:07 | Reagovat
    Tvé věty jsou mi blízké. Inverzním přístupem k povinnostem, které nejsou životně důležité, trpím již léta. ;-) Nemíním sám sebe znásilňovat a tak různé činnosti dělám až když dostanu chuť je dělat. A tak teď například místo tradičních předvánočních činností, jako shánění dárků a vánoční výzdoby, rekonstruuji kuchyň, kterou si potom nadělím pod stromeček. ;-) A proto si letos stromeček vyjímečně postavím v kuchyni. ;-)

    3 signoraa signoraa | Web | 9. prosince 2011 v 12:35 | Reagovat
    Přiznávám se, že peču. Ale jen peču. Hlavním důvodem toho, že se této činnosti věnuju, je ta skutečnost, že peču nejen pro nás, ale i pro rodiny mých dětí. Sice mě to baví, ale postupně něco předávám své dceři, tak po troškách, abych jí nazahltila.
    S dárky mám také problém, protože jsem byla tři týdny vězněm svého lékaře a své nemoci. Vyjma návštěv různých zdravotnických zařízení, jsem nikam jinam nechodila. Ani jsem na to neměla chut' a vždy se těšila domů na svůj vyhřátý pelíšek.
    V začátku října panovalo krásné počasí a já ještě nosila letní věci. Z nedostatku místa na jejich sušení došlo k tomu, že sic vyprané a složené, nebyly na místě ještě v době mé nemoci. Koketovala jsem s myšlenkou, že je nechám tam kde jsou a na jaře budou tam, kde je najdu, ale pak jsem si říkala, že není hezké mít na vánoce ozdobený byt šaststvem, tak jsem se vybičovala a uklidila to. Pár věcí jsem zapakovala manželovi do kontejnerů pro humanitární účely.
    Duch vánoc už zavanul, dnes jsem se konečně vybičovala k tomu, že jsem objednala přes internet první dárek. Odpoledne po práci se pojedu podívat do Fučíkárny na vánoční a hrnčířské trhy a zítra mám v plánu vyrazit kamkoliv a už něco koupit. Stále však hledám inspiraci. :-D

    OdpovědětVymazat
  2. 4 Čerf Čerf | Web | 9. prosince 2011 v 17:24 | Reagovat
    Správně, neměli bychom být závislí na konkrétním datu Vánoc. Udělejme si je tehdy, až budeme mít vánoční náladu. Někdy to tak dělám: Dostanu třeba na Vánoce chuť v dubnu a nevadí mi pouštět si u otevřeného okna koledy, i když mě sousedi mají nejspíš za podivína :-)). Takže ti přeju, aby zítřek každopádně přišel, ale nepřijde-li do Vánoc, nebuď z toho nervózní. Všechno má svůj čas!

    5 Kerria Kerria | Web | 9. prosince 2011 v 18:56 | Reagovat
    Myslím, že v tvém konkrétním případě je to stálé odkládání Vánoc na zítra určitým druhem sebeobrany. Věř, že se nic nestane, když jeden rok na Vánoce nebude uklizeno a napečeno. Úplně postačí, když dětem na štědrý den postavíš stromeček a dáš pod něj nějaké ty dárky.
    A neboj se, jednou ten zítřek přijde.

    6 davidbachmann davidbachmann | E-mail | Web | 9. prosince 2011 v 19:32 | Reagovat
    Trochu souhlasím s Kerriou. Ale já si říkám, že příležitostí k dobré náladě je na světě málo, takže si je snažím udělat a užít. Vánoce mám rád a zcela vědomě se na ně od začátku listopadu připravuju. Pravda; nemám moc povinností. Ale dárky už nějaké mám a další zásilky jsou přepravovány k dodací poště. Cukroví jsme si koupili a v rámci testování ho zase sežrali. No, koupí se přece další! Přeju ti moc, aby to zítra přišlo a abys měla z vánoc aspoň trošku radosti! Na smutek je dost času po zbytek roku.

    7 punerank punerank | E-mail | Web | 9. prosince 2011 v 19:39 | Reagovat
    Kdybys pekla napovel, dobrůtky by se spálily a měla bys akorát zlost:) Zítra je taky den:)
    mně chutnávalo syrové těsto a líbila se mi vůně pečení a hlavně čokolády. čokoládu už nemá kdo dělat, až se mi srdce sevře při vzpomínce na vyklepávání z formiček.
    cukroví si s tygrem koupíme a bude to. už jsme nějaké snědli!
    Předvánoční čas i já mívám rozdrobený, ale vím, že to kouzlo 23ho večer přijde:)

    8 Jezurka Jezurka | Web | 10. prosince 2011 v 17:02 | Reagovat
    Z toho si nic nedělej. Víš jaké je mé oblíbené? Zítra je taky den. Copak hoří? Přesně tak, do ničeho se nenuť, já uklízím průběžně, na Vánoce taky, ale že bych zase blbla za každou cenu, to tedy ne. Většinu úklidu provádím prostě když mám na to "chuť". Hlavně, abyste byli všichni spokojení, no ne? :-)

    OdpovědětVymazat
  3. 9 Vendy Vendy | Web | 11. prosince 2011 v 22:32 | Reagovat
    Prokrastinace.
    Znásobená pocitem musím.
    Lucinko, můžu dát tip? Kup si letos cukroví v nějakém marketu. Není zas tak špatné. No, domácí nebude...
    Nebo, jestli máš možnost, peníze a povědomí o nějaké paní v okolí, nech si cukroví upéct. Sice zaplatíš, ale ušetříš spoustu času a taky energie. A paní dáš vydělat nějakou korunu...
    Raději si vypal ty čajovky v aromalampě a uvař si k tomu čajíček. Lehni si na pohovku a nech proudit kolem sebe vůně hřebíčku a pomeranče. Nebo Zeleného čaje. Taky je skvělá levandule a mandarinka! Pusť si nějaký romantický film. Nebo sérii romantických filmů... nebo komedií, které máš ráda. Nebo si prostě zalez pod deku s nějakou pěknou knížkou, nebo vem foťák a běž ven, když uvidíš něco hezkého, nafoť to...
    A nelámej si hlavu, jestli je cukroví napečené nebo ne. Koneckonců, můžete den před oním osudovým ušmoulat nějaké nepečené kuličky, taky jsou dobré.
    A věř, úplně tě chápu. Moje předvánoční období bývalo stejné. Když jsem začátkem prosince udělala velký úklid, tak dvacátého bylo stejně všechno zanesené a uklízelo se znovu...
    Letos vánoce nedržím a vůbec mě to netrápí. Jo, usmažím si nějaký řízek a udělám bramborový salát, ale cukroví nepeču, stromek nezdobím a s adventem se vůbec nepářu. Pokud budu chtít sladkost, upeču možná koláče. Jestli se mi bude chtít. Ale pro jistotu si koupím do zásoby pár pišingrů... (to jest, oplatky, čokoládky a podobné pochutiny). 8-)

    10 miriabel miriabel | Web | 12. prosince 2011 v 14:18 | Reagovat
    poslední léta nemám na Vánoce náladu snad nikdy :-). většinou jsou pro mě jen časem k učení a ke konci roku tím nejstresovějším obdobím :-) daleko více pro mne znamenají velké prázdniny... a nebo jen kratičké chvíle, které můžu strávit i během roku s těmi, které mám nejradši:-) plus k tomu je, když se u toho nikdo z nás nemusí stresovat...:-)
    a tak ti přeju, ať se zbytečně nestresuješ, je to sice ohraná fráze, ale ona nejdůležitější je opravdu ta pohoda, kterou paradoxně právě ve vánočním čase ničí všechen ten shon a stres... buď klidná a šťastná a tvoje rodina prožije ty nejhezčí Vánoce :-)

    11 Bylinka Bylinka | Web | 13. prosince 2011 v 13:58 | Reagovat
    Tohle moc dobře znám! :-) Jako by mi někdo nahlédl do hlavy a všechna tahle slova z ní opsal. Mám to naprosto stejně :-) Letos se "zítřka" taky nemůžu dočkat, prostě nepřichází. A to, že Vánoce jsou vlastně už příští týden, mi vůbec nedochází! Nemáme uklizeno, napečeno, nakoupeno, nic! Ale ono se to přeci jen vždycky nějak zvládne :-)

    12 Milovnice žiraf Milovnice žiraf | Web | 14. prosince 2011 v 23:32 | Reagovat
    I kdyby vánoční nálada nedorazila ani zítra, ani pozítří, svět se nezboří. Já jsem letos zahlcená vším kolem rozvodu, že jsem sice koupila dárky a balící papír a upekla i trochu cukroví (jen kvůli dětem), ale atmosféra vánoc mě míjí a jakoby mi stéká po kůži, ale pod povrch se nedostane. Vždyť je to vlastně jedno, možná nebudeš zavalená vlastnoručně upečeným cukrovím, ale budeš mít uklizené šuplíky ;-)

    13 Karol Dee Karol Dee | Web | 17. prosince 2011 v 16:43 | Reagovat
    tak tohle se mi stává velice často, že si přesně naplánuju, jak se zítra budu věnovat všem povinostem odbývaným už pěknou chvíli...a pak zase nic :D Letos mě Vánoce úplně míjí. Jenže to se mi stávalo už dřív, ale na Štědrý den se to nakonec zlomí a já se konečně naladím na správnou vánoční délu...

    14 Vendy Vendy | Web | 25. prosince 2011 v 21:43 | Reagovat
    Lucinko, už uběhlo pár dní a je skoro po svátcích. Přesto ti přeji hezké svátky, pohodu a ještě jednou pohodu. Trocha úsměvu a dobrou náladu! 8-)

    15 Amelie Amelie | Web | 27. prosince 2011 v 12:09 | Reagovat
    Letos jsem na tom byla stejně. Denně jsem si sliboval, že zítra, zítra, zítra. Poprvé v životě jsem si letos objednala cukroví, dárky naštěstí kupuji od ledna, tudíž jsem nějaké měla. Nějak se mi nedaří vnitřně se naladit na tu správnou vánoční notu. ALE díky Bohu se vždycky přemůžu a děti nic nepoznaly. Posílám sílu a energii.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Rozutekly se mi ovce

Masáž varlat

Bláta víc než po kolena