Tak je to tedy na mně.

.....Tak vám tak celý týden uvažuji o tématu týdne, ne snad, že bych neměla co napsat, naopak, mám jen obavy, abych nepůsobila dojmem, že se holedbám, chlubím, či dokonce vyvyšuji nad obec blogerskou. Víte, já totiž tohle slovo nemusela hledat po všech čertech, já ho mám ve své slovní zásobě už hodně, hodně dlouho. Je mi jasné, že se najdou tací, kteří mé vyprávění budou považovat za mystification, ale co si budeme povídat, pochybovači se najdou vždycky.

.....Znám to slůvko už od poměrně ranného věku čtyř, pěti let. Bylo to naše oblíbené rozpočítávadlo, když jsme hrávali na schovku, na babu, čáp ztratil čepičku, nebo cukr, káva, limonáda, čaj, rum, bum a později na šerify a bandity, indiány a bělochy, nebo sever proti jihu, zkrátka , kdykoli bylo nutné se rozdělit a ostatní děcka žvatlala něco jako "pla-ve mý-dlo po Vl-ta-vě" , či "en-ten-týky dva špa-lí-ky", my světácky rozpočítávali "flo-cci-nau-ci-ni-hi-li-pi-li-fi-ca-tion, teď od sto-lu jdi pryč, ne-zby-lo na te-be nic". Teď je mi jasné, že tápete, ale vězte, že celé rozpočítávadlo má naprosto logické opodstatnění.

.....Byla jsem to já, kdo tohle slůvko mezi děti přinesl, doma mě totiž vždycky strašně rozesmálo a věřte slýchala jsem ho často, téměř každou neděli, když moje máma vařila floccinaucinihilipilification k večeři.

.....Na blogu jsem celý týden čekala, jestli někdo náhodou nezveřejní skutečnou verzi vzniku této slovní hříčky, ale protože k tomu nedošlo, nezbývá, než abych to udělala já.

.....Moje pra pra pra......babička se v osmnáctém století provdala do Anglie, za správce Eatonských kolejí. Byla to vynikající kuchařka a tak snadno sehnala službu v kuchyni na Eatonu. Z domova si přivezla mnoho receptů, kterými často zpestřovala studentům tehdejší ne příliš vábnou anglickou kuchyni. Jeden z nejoblíbenějších byly fleky s uzeným. Studentíci tuhle pochoutku přímo milovali, mnozí se zastavili i v kuchyni pochválit jídlo a při té příležitost došlo jednoho dne na přetřes i jméno této "božské many". Prapra....bábina se ho snažila vysvětlit, ale angličtina jí ještě nešla tak dobře, tak jen opakovala floky na uzenym hala bala a rukama máchala, jako že se jídlo musí řádně promíchat. Jak název pochytili bystří hoši z Eatonu už asi tušíte

FLOCCI - floky
NA - na
UCINI - uzeném (tehdy se slovo uzené ještě vyslovovalo uziny)
HILI - hala
PILI - bala
FICATION - byla koncovka, ktrou přifrkli tehdy téměř všemu,
jen aby to vypadalo učeně.

.....Ptáte se nejspíš, kde se tedy vzal ten, dnes už všem blogerům známý, význam bezcenný, bezvýznamný, zanedbatelný. A tady by vám mohlo napovědět úsloví "hladový jako student", ať totiž prapra.........bába navařila téhle dobroty kolik chtěla, pořád to bylo málo. A tak se pro tento název vžil výraz bezvýznamný, ve smyslu "To jste nám zase upekla bezvýznamné, zanedbatelné množství té vaší dobroty, panno Máňo". A bylo.

.....Prapra.......babi měla osm dětí, z nich dvě dcery se vrátily zpátky do vlasti, jedna zůstala starou pannou, druhá založila rod skvělých kuchařek, které si své recepty předávaly z pokolení na pokolení a to včetně slavného eatonského floccinaucinihilipilification. No a jeden ze sešitů, který se zachoval, máme v kuchyni na čestném místě. Ani ho nemusím otvírat, uvařit floccinaucinihilipilification, je totiž mnohem snažší, než ho rychle vyslovit.

Komentáře

  1. Komentáře
    1 Aimee Aimee | Web | 29. srpna 2011 v 1:05 | Reagovat
    Tohle... je ten nejvíc fascinující a pravděpodoboně nejlepší článek co jsem na tohle téma četla.
    Právě teď kašlu na zpochybňování a prostě jenom říkám: "Wow, tvoje rodina může za tohle slovo". Holka, ty se máš vážně čím chlubit :)

    2 Archaell Archaell | Web | 29. srpna 2011 v 1:32 | Reagovat
    Po vyčerpávajícím dni nemám víc slov, než jen "Vtipné" :D

    3 Mili Mili | Web | 29. srpna 2011 v 1:54 | Reagovat
    Naprosto dokonalé!!Prečetla jsem to od shora dolů jedním dechem!!!:-)Ke konci týdne můj pomyslný vítěz o nejlepší článek na toto téma:-)

    4 Malkiel Malkiel | Web | 29. srpna 2011 v 11:19 | Reagovat
    No sláva. Konečně to nesmyslné slovo dostává nějaký logický smysl. My jsme doma taky často mívali floky s uzinym jen tak halabala naházené na talíři. Jenže jsme tomu omylem říkali šunkafleky. U nás v rodině prostě vládla trestuhodná neinformovanost. :-D

    5 adaluter adaluter | Web | 29. srpna 2011 v 11:53 | Reagovat
    [1]:Tak za to moc děkuju a pochybnosti opravdu nejsou na místě, můžem za to. :-D

    [2]: Díky, že i po tak vyčerpávajícím dni jsi našla ještě sílu číst si u mě. :-)

    [3]: Děkuju, je mi ctí, ale příště raděj dýchej, píšu i delší články. :D

    [4]: Á, tak to je vidět, že tvoje praprapra.....bába se neprovdovdala do Anglie, ale do Němec. Tak halt vaše rodina není anglofoní, ale "germanofoní". Aspoň teď víš kterým směrem zaměřit svá pátrání při tvorbě rodokmenu.:-D

    6 Janinka Janinka | Web | 29. srpna 2011 v 12:05 | Reagovat
    To by mě teda zajímalo, který idiot nakecal Wikipedii, že je tohle příšerný slovo složeno z několika latinských? To pak můžu hledat v latinských slovnících, když má flocci bla bla původ v češtině...
    Vy jste mi nějaká šikovná rodinka :D!

    7 adaluter adaluter | Web | 29. srpna 2011 v 12:32 | Reagovat
    [6]: Moc mě mrzí Janinko, žes ztratila tolik času pátráním zbytečně, možná jsem neměla čekat až na konec týdne a odhalit pravdu hned, ušetřila bych práci spoustě lidí. Ono to slovo opravdu vypadá jako by bylo latinského původu, ale to víš učenci, i šunkofleky jim musí znit vědecky.

    OdpovědětVymazat
  2. 8 m. m. | Web | 29. srpna 2011 v 15:42 | Reagovat
    Díky za vysvětlení :-D

    9 adaluter adaluter | Web | 29. srpna 2011 v 16:14 | Reagovat
    [8]:Ále, za málo. :-D

    10 Vendy Vendy | Web | 29. srpna 2011 v 16:55 | Reagovat
    Heuréka, tajemství onoho záhadného slova odhaleno!
    A nejen tajemství, ale i samotný prapůvod a vznik!
    Ještěže existují babičky, které se stěhují do Anglie, vaří báječné šunkafleky a neumí moc dobře anglicky... A ještě že existují nadšení strávníci, kteří jsou navíc i jazykově kreativní a vytvoří tohle báječné slovo... :-D

    11 Iveta Iveta | Web | 29. srpna 2011 v 21:11 | Reagovat
    [3]: Musím jen souhlasit! Moc pěkné! :-)

    12 Bonbón Bonbón | E-mail | Web | 30. srpna 2011 v 19:00 | Reagovat
    Důvěryhodnost 75% :-D

    13 adaluter adaluter | Web | 30. srpna 2011 v 20:24 | Reagovat
    [10]: Ještě, že tak. Život je zkrátka plný nečekaných náhod. :D

    [11]: Děkuji moc. :-)

    [12]: Sákryš, moje možnost přepsat dějiny je tááák blizoučko. :-D :-D

    14 Nessie Nessie | Web | 31. srpna 2011 v 19:05 | Reagovat
    No tak né, že bych úplně věděla, co si o tom myslet, ale rozhodně je to veselé čtení. Taková babička se rozhodně neztratí :-) A propos, docela jsem na ty flíčky dostala chuť, asi se vydám po Francii shánět uzené ;-)

    15 Amelie Amelie | Web | 1. září 2011 v 18:33 | Reagovat
    Tak jsem se zasmála..prima článek, díky.

    16 adaluter adaluter | Web | 2. září 2011 v 1:47 | Reagovat
    [14]: Ale, neříkej, že nevíš. :-P
    Píšeš to, jako by sehnat uzené, byl ve Francii problém.

    [15]: To mě moc těší, není vůbec za co, to já děkuju. :-)

    17 Nessie Nessie | Web | 2. září 2011 v 18:13 | Reagovat
    [16]: No on to taky problem JE. Neřešitelný bohužel. Musíš se spokojit s náhražkou v podobě uzené slaniny (místo tuku to pouští vodu...).

    18 jezura jezura | Web | 3. září 2011 v 16:34 | Reagovat
    Tak to bylo něco! Vtipné a krásné čtení, tedy nejen díky tvé pra pra bábince, ale především kvůli tobě a tvému krásnému slohu a vůbec. Vše bylo řečeno. :-)

    19 Verča Verča | E-mail | 3. září 2011 v 23:52 | Reagovat
    Být tohle jediný jídlo, který si můžu obědnat, chcípnu hlady.:-D:-D
    Parádní článek.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Rozutekly se mi ovce

Masáž varlat

Bláta víc než po kolena